Jakie były polskie komediowe filmy przedwojenne? Przede wszystkim nawiązywały do tradycji rewii i farsy. Oprócz fabuły i wielkich gwiazd jedną z głównych ról odgrywała w nich muzyka. Oto nasz ranking najlepszych starych polskich komedii.
Polskie komedie przedwojenne
1. ”Piętro wyżej”
„Piętro wyżej” (1937) w reżyserii Leona Trystana to z pewnością jedna z najwybitniejszych polskich komedii. Przedstawia zabawną historię dwóch sąsiadów o tym samym nazwisku – Henryka Pączka (Eugeniusz Bodo) i Hipolita Pączka (Józef Orwid), którzy prześcigają się we wzajemnych złośliwościach. Pewnego dnia u jednego z nich zjawia się jednak urocza bratanica Lodzia (w tej roli Helena Grossówna), w której Henryk bez pamięci się zakochuje. Z komedii „Piętro wyżej” pochodzą słynne przedwojenne szlagiery – „Umówiłem się z nią na dziewiątą” i „Sex appeal” do muzyki Henryka Warsa i Emanuela Szlechtera. Obie piosenki wykonywał fenomenalny Bodo. W drugiej z wymienionych piosenek aktor wystąpił w przebraniu słynnej Mae West.
2. „Zapomniana melodia”
„Zapomniana melodia” (1938) to przedwojenna komedia Konrada Toma i Jana Fethkego. Dzieło uznawane jest za jedno z najlepszych w historii polskiego kina. Instytut Dokształcający dla Dziewcząt zostaje przekształcony w muzyczny zespół i zaczyna podróżować po kraju z własnym repertuarem. W tle rozgrywa się romantyczna historia miłosna. W roli czołowego amanta wystąpił Aleksander Żabczyński, jego ukochaną zagrała zaś Helena Grossówna. W filmie wystąpili również między innymi Jadwiga Andrzejewska i Antoni Fertner. Piosenki z „Zapomnianej melodii” z muzyką H. Warsa i słowami Ludwika Starskiego na stałe weszły zaś do kanonu polskich przebojów. Były to „Ach, jak przyjemnie kołysać się wśród fal” i „Już nie zapomnisz mnie”.
3. „Czy Lucyna to dziewczyna?”
„Czy Lucyna to dziewczyna?” z 1934 roku to klasyczna komedia w reżyserii Juliusza Gardiana. Główną rolę zagrała tu wielka gwiazda polskiego przedwojennego filmu – Jadwiga Smosarska. Aktorka wystąpiła w podwójnej roli – tytułowej Lucyny oraz Juliana Kwiatkowskiego (inżyniera, za którego przebiera się dziewczyna, żeby dostać posadę w firmie ojca). Komedia wykorzystuje motyw zamiany ról płciowych, znany później chociażby z tak wielkich filmów, jak „Pół żartem, pół serio”. Smosarskiej partnerował w filmie Eugeniusz Bodo. Autorem muzyki do komedii był Henryk Wars.
4. „Włóczęgi”
„Włóczęgi” z 1939 roku to bardzo znana przedwojenna polska komedia. Wyreżyserował ją Michał Waszyński. Głównymi postaciami w filmie są słynni Tońko (Henryk Vogelfanger) i Szczepko (Kazimierz Wajda), którzy postanawiają zaopiekować się Krysią (Stanisława Stępniówna), osieroconą córką sąsiada. Zamożną babcię dziewczyny, baronową von Dorn, zagrała Stanisława Wysocka. W filmie wystąpił też między innymi Antoni Fertner. To właśnie z komedii „Włóczęgi” pochodzi słynny przedwojenny szlagier – „Tylko we Lwowie”. Autorem muzyki do filmu był Henryk Wars.
5. „Manewry miłosne”
„Manewry miłosne” to świetna polska komedia z 1935 roku w reżyserii Konrada Toma i Jana Nowiny-Przybylskiego. Parę głównych bohaterów stworzył najbardziej popularny duet aktorski dwudziestolecia międzywojennego, czyli Tola Mankiewiczówna i Aleksander Żabczyński. On zagrał młodego porucznika, którego rodzina chce wyswatać z zamożną baronową. Mankiewiczówna wcieliła się zaś w rolę owej arystokratki. Młodzi, aby uniknąć małżeństwa, zamieniają się tożsamością ze swoimi służącymi. W filmie pojawiły się takie przeboje muzyczne, jak „Powróćmy jak za dawnych lat” czy „Taka noc i walc, i ty”.
6. „Dodek na froncie”
„Dodek na froncie” (1936) Michała Waszyńskiego to jedna z niezapomnianych komedii z Adolfem Dymszą, królem polskiego przedwojennego kina rozrywkowego. Fabuła filmu jest prosta: oto tytułowy Dodek Wędzonka zostaje wysłany na front podczas I wojny światowej. Przez pomyłkę zostaje utożsamiony z rosyjskim porucznikiem, co doprowadza do serii zabawnych sytuacji. Muzykę do filmu stworzyli Henryk Wars i Władysław Dan.
7. „Dwie Joasie”
„Dwie Joasie” (1935) w reżyserii Mieczysława Krawicza to kolejna komedia ze słynną przedwojenną gwiazdą, Jadwigą Smosarską. Joasia jest młodą, zdolną i wykształconą maszynistką, która próbuje znaleźć zatrudnienie. Niestety każdy z potencjalnych pracodawców wydaje się zainteresowany nie tylko zawodową zażyłością z piękną dziewczyną. Joasia postanawia zatem wykreować image brzyduli. Smosarskiej w filmie partnerował Franciszek Brodniewicz. Komedia wylansowała przebój „Od miłości nikt się nie wykręci” do słów Konrada Toma i muzyki Freda Schera i Stanisława Szebego.
8. „Każdemu wolno kochać”
„Każdemu wolno kochać” – komedia Mieczysława Krawicza i Janusza Warneckiego z 1933 roku była pierwszym dobrze udźwiękowionym polskim filmem. Opowiada historię mezaliansu zamożnej panny Renaty (Liliana Ziemińska) i ubogiego muzyka Alojzego (Mariusz Maszyński). Dzięki zaradności Hipka (Adolf Dymsza), przyjaciela artysty, Alojzemu udaje się wzbogacić i zyskać przychylność rodziny wybranki. Tytułowy utwór muzyczny pochodzący z filmu stał się prawdziwym przebojem. Jego autorami byli Emanuel Szlechter (tekst) oraz Zygmunt Karasiński i Szymon Kataszek (muzyka).
9. „Antek policmajster”
„Antek policmajster” (1935) Michała Waszyńskiego to popularna w okresie przedwojennym komedia z Adolfem Dymszą w roli głównej. Film opiera się na motywie omyłki – tytułowy Antek uciekając przed carską policją, spotyka w pociągu pijanego do nieprzytomności policmajstra i postanawia się pod niego podszyć. Dzięki rosyjskiemu mundurowi dociera do małego miasteczka, którym z upodobaniem zaczyna zarządzać. W filmie zagrały między innymi Maria Bogda i Mieczysława Ćwiklińska. Muzykę napisał Henryk Wars.
10. „Jadzia”
„Jadzia” (1936) to komedia Mieczysława Krawicza opowiadająca o młodym właścicielu firmy produkującej rakiety tenisowe. Postanawia on zdobyć względy znanej tenisistki po to, żeby wylansować swój produkt na rynku. Przez pomyłkę jednak zaradny Jan Oksza (Aleksander Żabczyński) zaczyna uwodzić nie tę pannę, o którą chodzi. Mylnie bierze bowiem Jadzię Maliczównę (Jadwiga Smosarska) za mistrzynię tenisa – Jadzię Jędruszewską (Wanda Zawiszanka). W filmie Żabczyński wykonał między innymi utwór „Jadzia”.